banner banner

O diabetu
O diabetu se mluví jako o epidemii 21. století. Cukrovka je velmi častá nemoc a v rozvinutých zemích postihuje až 7 % populace. Podle odhadů Světové zdravotnické organizace WHO žije dnes na světě 171 milionů diabetiků a tento počet by se měl do roku 2030 zdvojnásobit.

  • Zhruba ¾ nemocných má diabetes 2. typu, jehož vznik a průběh lze ovlivnit
  • Nejvíce postiženi jsou lidé mezi 40. a 75. rokem života
  • Až z 80 % souvisí cukrovka s obezitou
  • Cukrovka hrozí i mladší generaci, která "tloustne"
  • Cukrovka je nejčastější příčinou oslepnutí a příčinou více než poloviny všech amputací nohou
  • Cukrovka dvojnásobně zvyšuje riziko infarktu a mozkové mrtvice

Předcházet vzniku diabetu 2. typu lze změnou životního stylu a správnou životosprávou, zejména vhodnou dietou, snížením hmotnosti a zvýšením fyzické aktivity.


Jídelníček diabetika
Diabetik musí jíst trochu jinak než zdravý člověk. Měl by přijímat cukry, bílkoviny, tuky, vlákninu, vodu, minerály i vitaminy, ale vše v přesně definovaném množství a složení. Základem je vyloučení řepného cukru, nízká kalorická hodnota a nízký glykemický index.

DiaDesatero

  • Je vhodné jíst pravidelně v menších dávkách, nejlépe 3-6krát denně dle doporučení lékaře.
  • Místo cukru jsou ke slazení lepší náhradní sladidla bez kalorií.
  • Je potřebné pravidelně si měřit hladinu cukru v krvi nebo v moči.
  • Nedílnou součástí zdravého stylu je pitný režim, tedy dostatek tekutin. Ovšem pozor na alkohol!
  • Důležité je udržovat si ideální hmotnost a snažit se omezit živočišné tuky ve stravě.
  • Naopak se velmi doporučuje jíst více vlákniny.
  • Komplikacím diabetu lze účinně předcházet samostatnou a pravidelnou kontrolou zdravotního stavu.
  • Psychická pohoda a fyzická kondice jsou nejlepší prevencí diabetu II. typu.
  • Při konzumaci sladkostí je důležité pečlivě sledovat jejich energetický obsah.
  • Zdravější a vhodnější potraviny je dobré hledat v dia koutcích.